Introduktionsutbildning

Ordinarie pris: 600:-

I kostnaden ingår både studiematerial & fika!

Handledarkurs körkort - för handledaren och eleven

Introduktionsutbildningen är en grundläggande kurs som handlar om att förbereda både eleven och handledaren inför privat övningskörning. Hos Kungsplan Trafikskola får du den bästa utbildningen för att bli godkänd som handledare och kunna övningsköra privat med din elev. Kursen ger dig och din elev alla verktyg och information som ni behöver för att lyckas med övningskörningen. Under utbildningen, som tar ca. 3 timmar och 30 min, kommer inget prov att genomföras utan ni får ställa era frågor direkt under utbildningen.

Boka din handledarkurs hos oss

Att skicka in en ansökan om handledarskap hos Kungsplan Trafikskola är enkelt. Fyll i formuläret på vår hemsida eller ring oss för att boka en tid. Vi erbjuder flera kurser varje månad för att passa ditt schema. Tänk på att avbokning måste ske senast kl 13.00 tre vardagar innan. Vid senare avbokning p.g.a. sjukdom krävs att du inkommer med ett sjukintyg för att inte bli debiterad. Du kan avboka genom att ringa till oss eller mejla oss.

Priset för handledarkursen är 495 kr. Vi återkommer till dig på mejl för att bekräfta din anmälan. Se och boka lediga tider via länken nedan.

Krav för att bli handledare

För att bli godkänd som handledare måste du uppfylla vissa krav. Du ska vara minst 24 år gammal, ha haft ett giltigt B-körkort i minst 5 år och inte ha haft ditt körkort återkallat under de senaste 3 åren. Du måste även genomgå och bli godkänd i en handledarkurs, som den vi erbjuder här på Kungsplan Trafikskola.

När du har genomgått handledarkursen skickar du in en ansökan hos Transportstyrelsen. De kommer att bedöma din ansökan och avgöra om du uppfyller kraven för att bli en handledare.

Som handledare måste du bli godkänd för varje enskild elev som du ska övningsköra. Sedan den 1 september 2010 behöver inte längre elev och handledare genomgå utbildningen samtidigt, eftersom detta krav har tagits bort. Det innebär att både eleven och handledaren kan delta i utbildningen vid olika tillfällen.

Påbörja privat övningskörning

För att du ska kunna börja övningsköra privat måste både elev och handledare var godkända i handledarkursen. Eleven måste vara minst 15 år och 9 månader gammal för att få övningsköra. Tillsammans kommer ni att öva på alla moment som krävs för att ta B-körkort, från grundläggande körteknik till mer avancerade moment.

Viktigt att veta inför din handledarkurs

Kommande utbildningar

Boka direkt genom att klicka här eller kontakta oss på 045582500

Ordinarie pris: 600:-

I kostnaden ingår både studiematerial & fika!

Kontakta oss

Har du frågor eller önskemål? Kontakta oss direkt eller kom in på en kaffe så hjälper vi dig!

Vanliga frågor & svar

Här nedan har vi samlat några av de vanligaste frågor och svaren om vår handledarkurs. Hittar du inte ett svar på din fråga så får du gärna kontakta oss direkt via mail eller telefon.

En introduktionsutbildning är en grundläggande kurs som förbereder både eleven och handledaren inför privat övningskörning.

Ja, introduktionsutbildning och handledarutbildning syftar på samma typ av utbildning som förbereder både eleven och handledaren inför privat övningskörning.

Nej, eleven behöver inte ha körkortstillstånd för att delta i en introduktionsutbildning. Dock krävs körkortstillstånd för att få börja övningsköra privat efter kursen.

Utbildningen är giltig i 5 år från att det att du har blivit godkänd.

Kurstiden är 3 och en halv timma inkl. 2 pauser á 15 minuter.

För att bli handledare krävs att du uppfyller vissa villkor. Du måste vara minst 24 år gammal och ha haft ett giltigt B-körkort i minst 5 år. Under de senaste 3 åren får du inte ha haft ditt körkort återkallat. Slutligen måste du genomgå och bli godkänd i en handledarkurs som ger dig nödvändiga kunskaper och verktyg för att effektivt kunna handleda en elev under privat övningskörning.

Elever ska ha fyllt 15 år och 9 månader vid kurstillfället.

Boka handledarkurs

Kungsplan trafikskola