Mopedkörkort Karlskrona

Körkort för EU-moped klass 1

Moped klass 1, även känd som EU-mopeden, är konstruerad för en hastighet på högst 45 km/tim. För att få köra denna krävs ett körkort. Kom ihåg att du behöver ett körkortstillstånd innan du påbörjar kursen. Du kan ansöka om detta på Transportstyrelsens webbplats under “Ansök om körkortstillstånd (grupp 1)” från det att du är 14 år och 9 månader. Vid denna ålder får du börja övningsköra på en trafikskola. Utbildningen omfattar både teoretiska och praktiska moment.

Efter att du har avslutat din utbildning, rapporterar trafikskolan ditt godkännande till Transportstyrelsen.

Kunskapsprovet hos Trafikverket består av 70 frågor, varav 5 är testfrågor. Dessa testfrågor påverkar inte det slutliga resultatet. För att bli godkänd måste du svara rätt på 52 av de återstående 65 frågorna. Provtiden är 50 minuter, och du måste vara minst 15 år för att få göra provet.

För att delta i kunskapsprovet måste du uppfylla följande krav:

Körkortstillstånd och synundersökning

För att få körkortstillstånd måste du göra en synundersökning och fylla i en hälsodeklaration. Du kan fylla i hälsodeklarationen och skicka in den elektroniskt eller beställa blanketter via transportstyrelsen.

Synundersökningen kan du göra hos direkt optik i Karlskrona och kostar dig 100 kr.Glöm inte att giltig legitimation måste vara med vid undersökningen. Ansökning till körkortstillstånd hittar du på Transportstyrelsens hemsida.

Bra att veta om Moped klass 1

Även kallad EU-moped, EU45 eller AM-moped

• Ska ha registreringsskylt baktill
  • Ska ha en trafikförsäkring
  • Får inte köras på cykelbana
  • Får inte köras på motorväg/motortrafikled

Med ett körkort för Moped klass I får du även köra Moped klass II, Mopedbil, Traktor klass A (EPA/A-traktor), och Motorredskap klass II.

Ordinarie pris: 6400:-

Vad ingår i kursavgiften?

Datum & tider

Mer information kommer i början av juni.

När du genomfört din beställning bearbetar vi din order och kontaktar dig sedan med din planering.  Om du har några frågor under tiden är du varmt välkommen att kontakta oss.

Kursstart moped klass 1
Lunch 12-12:45 (Lunch ingår).

Kontakta oss

Har du frågor eller önskemål? Kontakta oss direkt eller kom in på en kaffe så hjälper vi dig!

Vanliga frågor & svar

Nedan följer en sammanställning av några av de vanligaste frågorna och svaren om vår handledarkurs. Om du inte hittar svaret på din fråga här, är du välkommen att kontakta oss direkt via e-post eller telefon.

Du ska vara ha fyllt 14 år och 9 månader och ha ett körkortstillstånd från transportstyrelsen.

Elever ska ha fyllt 14 år och 9 månader vid kurstillfället.

Boka utbildning